Blog Layout

Årsstudiet i scenekunst avslutter med stedsspesifik forestilling

mai 05, 2023

KOMPANI 4 SETTER SEGL

Det første kullet ved Årsstudiet i scenekunst på NSKI høyskole nærmer seg slutten, og de fire studentene er straks klar med sin andre og siste egenproduserte forestilling; Tidsmenasjeriet. Igjennom året har de fått verktøy til å kunne produsere egne teateroppsetninger, fra barneteater til stedsspesifikt teater. Men hva fikk dem til å søke Årsstudiet i første omgang?
 
- Jeg var akkurat ferdig med min BA i skuespillerfag på NSKI høyskole og hadde egentlig tenkt å jobbe med film og tv framover, forteller Vebjørn Skovli Berg. Men så kom pandemien, med mye digital undervisning, så jeg kjente meg ikke ferdig med å studere. Da tilbudet om Årsstudiet dukket opp via et informasjonsmøte på skolen, tenkte jeg at dette er akkurat det jeg trenger. Bacheloren og Årsstudiet har flettet seg fint sammen, og jeg føler meg mye tryggere faglig nå enn for et år siden. 
 
 

Åshild Ljones er den andre av fire studenter ved Årsstudiet.
- Jeg tok en BA på NSKI i 2019 og har jobbet med forskjellige ting siden da. Jeg trengte rett og slett å komme inn i «gamet» igjen, og jeg lette etter noe som kunne gi meg den faglige innputten jeg trengte. Dette studiet har gitt med det.
 
Enya Gustava Liverød Gundersen var ferdig med en bachelor i 2019 og jobbet 9-5 i en produserende stilling på Vestlandet.
- Men det var jo ikke dette jeg ville! Jeg ville leke og være kreativ, finne tilbake til galskapen. Og jeg ville hjem til Østlandet. Men det er vanskelig å bygge opp et nytt miljø når man flytter til en by, så jeg takket ja til denne studieplassen for å få faglig påfyll og finne nye folk. 
 
 

Den fjerde skuespilleren på Årsstudiet er Glenn Terje Nordengen, eller Glennis som han kalles. Han har jobbet som proff skuespiller og regissør i det frie feltet siden 2001.
- Jeg opplevde at jeg hadde stagnert i mitt eget uttrykk og trengte faglig påfyll, forteller han. Jeg hadde allerede et godt etablert virke i distriktene, men ønsket å få kontakter og et miljø i Oslo for også å kunne jobbe her i fremtiden. Da jeg fant Årsstudiet på nettet, tenkte jeg at dette kunne være et fint påbygningsår for meg. Det har det også vært. 

 

Årsstudiet er bygd opp av to deler. I første semester jobber studentene fram en egenprodusert barneforestilling, mens andre semester jobber de fram en stedsspesifik oppsetning. Begge forestillingene er både produsert og skrevet av studentene selv. Undervisningen tar for seg alt fra å jobbe skuespillerfaglig på gulvet, til scenografi, manus, musikk, bransjekunnskap, markedsføring mm.
 
Barneteater 

- Jeg så ikke for meg at det å jobbe med barneteater skulle være så spennende, forteller Vebjørn. Tror flere av oss tenkte det samme. Men så var det noe med å skulle gjøre det helt selv og utvikle alt helt selv. Underveis forsto jeg hvor mye lek det er i barneteater og hvor glad jeg er i lek. Jeg har storkost meg med dette arbeidet, og vil gjerne jobbe videre med barneteater etter studiet.
 
Åshild skryter av lærerne de har hatt.
-Vi var alle så klare for å lære noe nytt da vi startet og men ikke klar over hvilke muligheter vi hadde. Men hele høsten hadde vi kunnskapsbygging i flere felt opp mot den barneforestillingen vi skulle lage, med både Christine Helland og Cecilie Jørstad som på hver sin måte dro ut det beste i oss. Min innstilling til barneteater endret seg også gjennom deres undervisning. Spennende var også det vi lærte av scenograf Gjermund Andresen, med workshop over flere dager hvor vi bygget egne modeller, og Anders Sanzén fra Jo Strømgrenkompani lærte oss om et fysisk teaterspråk. 

 

De fire studentene dannet i løpet av høstsemestret teatergruppen Kompani4. Og Kompani4 viste til jul fram sin første egne produksjon, barneforestillingen Om jeg var en dagbok som ble spilt for målgruppen sammen med Scenekunstbruket, samt vanlig publikum, i Blackbox på NSKI høyskole. 

-Det var gøy å ha barn i salen, forteller Vebjørn. Men det beste var å prat med barna etterpå og høre hvordan de opplevde det de hadde sett. Deres tilbakemeldinger var både kloke og lærerike. Å snakke med barn i etterkant av en barneforestilling, er noe jeg tar med meg videre. 

 

Vårsemestret har studentene jobbet mot å produsere en forestilling innenfor stedspesifikt teater, hvor de utforsker hvordan stedet kan være med å utvikle forestillingen.  De har blant andre jobbet med kunstnerisk leder i deWangen produksjoner,- Claire de Wangen og skuespiller og produsent Madeleine Fredstad Rødseth. 

-Vi har kalt vår andre egenproduserte forestillingen for Tidsmenasjeriet og forestillingen skal spilles på Nedre Blindern gård fra 5. mai. Vi har hatt veldig gode lærere som har jobbet med å utforske stedet og dets historie, som vi bruker i forestillingen. Dette har økt selvtilliten vår på alt vi kan, og lært oss å stole på oss selv.
 

De fire studentene trekker også fram Utøverpsykologi som et viktig fag.
-Jeg skulle nesten ønske at vi hadde hatt mer av dette faget, sier Enya. Det å bli bevisst på hvordan jeg oppfattes av andre, hvordan jeg er som individ og hvordan jeg er i en gruppe, har vært veldig bra.
- Vi har blitt sterkere som en gruppe gjennom dette faget, og lært hvor viktig det å skape trygghet i en gruppe er når man skal ut i den virkelige verden.
 
Avslutningsvis kommer studentene med en unison hyllest til prosjektlederen for Årsstudiet, Christer Tornell.

–Han er en fantastisk pedagog og faglig leder, samtidig som han viser omsorg og hjelper oss der vi står fast. Vi har så mye å takke Christer for! 

 

Årsstudiet har premiere på forestillingen Tidsmenasjeriet fredag 5. mai kl. 19 på Nedre Blindern gård. Forestillingen spilles også 15. mai og 16.mai til samme tid. 


Er du interessert i å søke opptak til neste års Årsstudiet på NSKI høyskole?   Opptaket er løpende. Søk her! 
 

Fakta om Årsstudiet i scenekunst:


Første semesteret handler om hvordan det er å jobbe som teatergruppe i det frie feltet.  Studentene får en introduksjon på tre uker for å bli kjent med hverandre gjennom å improvisere frem og skrive korte tekster, ut fra et eller flere nøkkelord, som fremføres i forskjellige rom. 
Høyskolelærer og skuespiller Line Braa Johansen veiledet dette høsten 2022. 

 

Skuespiller Anders Sanzén fra Jo Strømgrens Kompani er utdannet fra Lecoq i Paris og jobbet fysisk med studentene med Lecoqs fysiske fortellemetoder som skuespillerteknikk. Visning etter 3 uker.  


Scenograf Gjermund Andresen hadde workshop over to dager hvor de fikk lage modeller av en sceneversjon av Rødhette og Ulven. Modellen ble vist fram på skolen. 


Psykologspesialist Karen Kollien Nygaard underviste studentene i utøverpsykologi. 


Komponist Petter Wiik fra Kunsthøgskolen i Oslo hadde workshop om lyd og musikks betydning for sceneproduksjoner.  

 

Med Kristine Norberg med hovedvekt på søknadsskriving. 
Med Kulturrådet med hovedvekt på støtteordninger. 

 

Besøk hos Scenekunstbruket med informasjon om Spenn.no som er støtteordningen til Scenekunstbruket. 

Scenekunstbruket besøkte også studentenes barneteaterproduksjon. 


Undervisning med teatergruppen Feil Teater om hvordan bygge en teatergruppe i det frie feltet. 


Fysisk trening med danser Christer Tornell med forskjellige dansestiler rettet mot teater. 


Teaterinstruktør og pedagog Christine Helland fra Buskerud Teater startet den kreative skriver prosessen mot høsten barneteaterproduksjon.  


Skuespiller Cecilie Jørstad jobbet med studentene frem til premieren av barneteaterstykket Om jeg var en dagbok. 


Andre semester, våren 2023, startet med pedagog Maiken Schjøll Frisch som veiledet studentene i sans og improvisasjon med avslutningsvis visning av utdrag av stykket Dette er ikke oss av Monica Isakstuen. Stykket ble vist en rekke ganger på skolen. 


Kunstnerisk leder og produsent for deWangen Productions, Claire de Wangen, underviste så studentene i Stedspesifikk Teater. Dette var starten på prosessen mot vårens forestilling og hvor den skulle spilles. 

 
Anders Sanzén kom tilbake for å jobbe med nonverbal historiefortelling og med nøytrale masker. Undervisningen sluttet med en visning. 

 

Skuespiller Madeleine Fredstad Røseth har jobbet med studentene med manus og veiledning, fram mot forestillingen Tidsmenasjeriet som er Årsstudiets stedsspesifike produksjon. Forestillingen spilles på Nedre Blindern gård. 

 

 

Share by: