Blog Layout

Et ekstremt relevant studium! - et intervju med Christer Tornell

jun. 21, 2023

Christer Tornell har undervist ved NSKI Høyskole i flere år nå, og han har delt med seg av sin rike kunnskap og erfaring fra sin lange karriere.

I tillegg til å undervise på BA i Musikkteater har han i år fungert som studieveileder for vår videreutdanning «Årsstudium i scenekunst», og vi ønsket å høre med ham hvordan han har opplevd dette oppstartsåret fra sitt perspektiv:

 

«Jeg har selv jobbet i mange år som kunstner i det frie feltet så føltes det helt naturlig og samtidig utrolig spennende i å takke ja til å fungere som studieveileder for Årsstudium i Scenekunst.  
Å følge disse unge talentfulle nyetablerte kunstnerne har vært en fantastisk opplevelse og det har vært enormt berikende og lærerikt for meg.  
Noen av dem kom rett fra et bachelorstudium i teater og noen har arbeidet i det frie feltet en periode, men felles for alle er at de har tatt et bevisst valg om å lære mer om både skuespillerfaget og hvordan bygge opp en teatergruppe.» 
 

Videre spør vi ham hvordan han ser at studiet forbereder studentene faglig for å arbeide i bransjen?

 

«Vi fikk samlet meget erfarne og kompetente veiledere innenfor bransjekunnskap, skuespillerfag og teaterproduksjon til å undervise. 

Studentene fikk først en introduksjon på tre uker hvor klassen ble kjent med hverandre gjennom å improvisere frem og skrive korte tekster, som så ble iscenesatt i ulike rom på skolen. Dette fungerte også som en forberedelse til prosessen mot å produsere stedspesifikt teater. Dette arbeidet ble veiledet av Skuespiller og pedagog Line Brå Johansen. 

 

Studentene produserte i første semester en egenskapt barneforestilling, «Om jeg var en dagbok», først med Christine Helland fra Buskerud Teater som veileder i kreativ skriving av manus, og så med Cecilie Jørstad som kunstnerisk veileder av produksjonen.

Videre arbeidet de med scenograf Gjermund Andressen hvor de lærte om og jobbet med å bygge enkle scenografiske løsninger som er egnet for blant annet turnévirksomhet. 

Norsk Scenekunstbruk inviterte dem til samtale for å bli kjent med denne nasjonale formidler av scenekunst for yngre målgrupper, og en representant for scenekunstbruket fikk også sett barneforestillingen. 

Skuespiller Anders Sanzén fra «Jo Strømgren Kompani» er utdannet fra «École internationale de théâtre Jacques Lecoq» i Paris og jobbet med studentene i arbeid med Lecoqs fysiske fortellermetoder frem mot en visning etter tre uker. 

Videre har teatergruppen Feil Teater, som nettopp vant en Heddapris, undervist i hvordan bygge opp en teatergruppe i det frie feltet. 

 

Andre semester startet med at skuespiller og pedagog ved skolen Maiken Schjøll Frisch (som også nettopp vant en Heddapris!) veiledet studentene i sans og improvisasjon, og arbeidet resulterte i en visning av utdrag av stykket «Dette er ikke oss» av Monica Isakstuen. Arbeidet ble vist en rekke ganger på skolen, og skal vises på Oslo Fringe Festival på SALT til høsten! 

Anders Sanzén kom tilbake for å jobbe med nonverbal historiefortelling og med nøytral maske, og arbeidet resulterte også i en visning. 

I tillegg til alt det fantastiske sceniske arbeidet vi har psykolog Karen Kollien Nygaard undervist og veiledet studentene i utøverpsykologi gjennom hele året, som et viktig verktøy for alle frilansende kunstnere.

Kunstnerisk leder og produsent for DeWangen Productions, Claire de Wangen, veiledet studentene i arbeid med stedspesifikt teater og sammen fant vi stedet hvor klassen skulle ende opp med å sette vise sin eksamensproduksjon: Nedre Blindern Gård. 

Skuespiller Madeleine Røseth veiledet studentene videre i manusutviklingen av forestillingen som fikk navnet «Tidsmenasjeriet». Forestillingen ble svært vellykket, og ventes å bli tatt opp igjen høsten 2023 og våren 2024, da studentene har fått til en samarbeidsavtale med Nils Norman Iversen som driver gården.»

 

Avslutningsvis ber vi Christer beskrive hvordan han ser videreutdanningen som relevant for studentenes utvikling personlig?

 

«Som ung nyutdannet scenekunstner er dette et ekstremt relevant studium. Studentene lærer å bli selvstendige, å ta ansvar for egen utvikling og de lærer å bygge opp en teaterproduksjon fra idé til ferdig produkt. 

De blir veiledet i å skrive søknader og hvilke støtteordninger som finnes relevante for en fri gruppe å søke på. 

De har bygget opp et nettverk av forskjellige kunstnere som har bidratt med å veilede dem, og de har blitt kjent med institusjoner som blant annet Norsk Scenekunstbruk. 

Konklusjonen er at de nå er rustet til å gå ut i det frie kunstfeltet med både selvtillit og selvinnsikt, og de har fått ny kunnskap om å drive og drifte en egen teatergruppe!

Derfor er det forresten særlig gledelig at Vebjørn i klassen nettopp er bevilget plass på «Introduksjonsseminar for nyetablerte scenekunstnere» i regi av Kulturtanken som én av åtte deltakere, på vegne av kompaniet studentene har etablert i år!»

Share by: