To av Stanislavskis tidligste oppdagelser var viktigheten av konsentrasjon og avspenning for å oppnå en full og hel tilstedeværelse på scenen. Første del av klassen benyttes derfor til slike avspenningsøvelser; pusteøvelser og bioenergiske øvelser for å gi slipp på fysisk og mentalt stress. Dette er øvelser som studentene kan benytte seg av både på og av scenen – alene eller i grupper.
Deretter fokuseres det på konsentrasjonsøvelser eller såkalte sanseøvelser (sensory exercises). Dette er øvelser som hjelper skuespilleren til å styrke konsentrasjon så vel som å stimulere bruken av de fem sansene; lukt, smak, syn, hørsel og berøring. Øvelsene er med på å hjelpe skuespilleren til å skape den imaginære virkeligheten i scenen eller improvisasjonen, det vi kaller ”de gitte omstendigheter”. Skuespilleren lærer å skape det indre og ytre livet til karakteren og å lytte til og respondere til virkelig tanker. Andre halvdel av undervisningen benyttes til konkret scenearbeid hvor studentene jobber frem en teater- eller filmscene, i tillegg til en monolog.
Alle scener utforskes først gjennom en improvisasjon, dersom mulig. Improvisasjoner er med på å frigjøre skuespillerens kreativitet og fantasi slik at han kan reagere spontant i en gitt situasjon uten å være tynget av tekst eller arrangement. Vi mener at slikt improvisasjonsarbeid innenfor skuespillerfaget er like viktig som eksperimentering innenfor forskning. Studentene vil i begynnelsen arbeide med enkle, forståelige scener hvor fokuset ligger på å skape den imaginære virkeligheten dramatikeren har beskrevet. Altså en virkelighet de kan tro på. Etter hvert som skuespilleren utvikler seg vil også scene-arbeidet øke i vanskelighetsgrad.
For mer informasjon, se methodacting.no.
Påmelding skjer via nettsidene til Method Acting Norge, eller ved å sende en epost til oyvind@nski.no
Takk for at du meldte deg på vårt nyhetsbrev!
Oisann! Det skjedde en feil under registregingen av din kontaktinformasjon. Prøv igjen senere!